قالب وبلاگ

مونتاژ یک کامپیوتر / کارتهای PCI
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

در ادامه ی مجموعه پستهای مونتاژ یک کامپیوتر امروز قصد داریم به مونتاژ کارتهای PCI بپردازیم. PCI به نوعی از ابزارهای کامپیوتری گفته می شود که به صورت یک کارت ارائه می شوند و می بایستی به صورت مستقیم در جایگاه مخصوص به خودشان بر روی مادربرد سوار شوند، مثل چی؟ مثل مودمهای اینترنال (دایال آپ)، کارتهای شبکه، کارتهای وایرلس، کارتهای TV، کارتهای صدا و... عبارت PCI هم مخفف Peripheral Component Interconnect می باشد.

 
عرض شود خدمت کسانی که از دست زدن به کامپیوتر و کیس کامپیوترشان واهمه دارند باید بگویم یکی از ساده ترین کارهای دنیا مونتاژ کارتهای PCI است، پس جای هیچ ترس و واهمه یی نیست و با خیال راحت راهنما را دنبال کنید.
 
توصیه های ایمنی: در قسمت های -پست های- قبلی یک سری توصیه ایمنی در مورد مونتاژ کامپیوتر داشتیم، تکرار مکررات نمی کنم و فقط توصیه می کنم اگر آن موارد را نخوانده اید به عقب برگردید بخوانیدشان و سعی در رعایتشان داشته باشید که به نفع خودتان است و سبب جلوگیری از صدمه دیدن کامپیوترتان خواهد شد ;). (قسمت اول و دوم)
 
مواد لازم برای این جلسه:
یک عدد کارت PCI
پیچ گوشتی به تعداد لازم و ترجیحا چهار سو
 
یک عدد کامپیوتر در حال مونتاژ یا مونتاژ شده که نیازمند کارت PCI جدیدمان است! ;-)
 
برای نمونه و در این راهنما قصد داریم این کارت TV را که در تصویر بالا آمده است روی یک کامپیوتر مونتاژ کنیم.
 
گام اول: کامپیوتر خود را آماده کنید
برای اینکه کامپیوترتان آماده ی مونتاژ شود بایستی اول آن را ایمن کنیم به همین منظور قبل از هر کاری ابتدا آن را از برق می کشید و کلید پشت پاور یا همان منبع تغذیه را در حالت خاموش قرار می دهید با اینکار خیال شما از بزرگترین خطر ممکن در حین مونتاژ قطعات یعنی اتصالی جریان الکتریسیته راحت می شود.
 
بعد از اینکه پاور را از کار انداختیم زمان این رسیده است که کیس را باز کنیم، البته اگر در حال مونتاژ یک کامپیوتر نو باشید یا پیش مونتاژش که خوب کیس باز است ولی اگر کامپیوتر فعلی تان نیازمند نصب یک کارت جدید است لازم است کیس را باز کنید. اینکه کیس شما چگونه باز می شود بسته به نوع کیس اندکی متفاوت است و فقط کافی است کمی کیس را نگاه کنید تا بفهمید پیچ هایش کجا هستند و چگونه پنل کناریش باز می شود و از جا در می آید.
 
 
 
گام دوم: پیدا و آماده کردن یک Slot یا شیار خالی PCI
قدم بعدی پس از اینکه کیس را کالبد شکافی کردیم پیدا کردن یک شیار خالی PCI است. محلی که کارتهای PCI بر روی آن سوار می شوند را شیار یا PCI Slot می گویند. معمولا همه ی مادربردهای امروزی حداقل سه شیار PCI دارند البته بسته به نوع مدل مادربرد ممکن است تعداد این شیارها بیشتر از سه تا نیز باشند. برای اینکه این شیارها را بیابید دو تا راه حل دارید اول به عکس زیر توجه کنید تا ببینید چه شکلی هستند (برای تصویر بزرگتر روی عکس کلیک کنید) و در کجا معمولا واقع می شوند و بعد بر همین اساس آنها را روی مادربرتان بیابید دوم به دفترچه ی راهنمای مادربردتان مراجعه کنید.
 
اگر شیار خالی اضافه دارید موقع سوار کردن کارتها می توانید بین کارتها یک شیار فاصله بگذارید، اینکار قراردادی نیست و الزامی به انجامش نمی باشد و در صورت عدم رعایتش مشکلی پیش نمی آید تنها نکته اش در این است که این شکل از مونتاژ ایده آل تر می باشد، پس اگر شیار خالی هم نبود مشکلی نیست.
 
وقتی شیار مورد نظرتان را انتخاب کردید در مقابل شیار روی دیواره ی کیس یک پیچ مشاهده می کنید و همینطور بخشی از پشت کیس مقابل شیار مذکور دارای کاور فلزی نازکی است که جدا شونده می باشد. اول این پیچ را با یک پیچ گوشتی چهارسوی مناسب باز نمائید و در جایی بگذارید چون بعدا لازم می شود سپس کاور مذکور را نیز با همان پیچ گوشتی و اندکی اینور و آنور کردن از جا در بیاورید.
 
گام سوم: نصب کارتهای PCI
همانطور که گفتم در عالم مونتاژ کامپیوتر کاری ساده تر از نصب یک کارت PCI نیست. برای مونتاژش کارت را بردارید و سعی کنید آن را از قسمت فلزی انتهایش بگیرد کلا هر چه دستتان کم کم با برد کارت تماس پیدا کند و اثر انگشت کمتری رویش به جا بگذارید بهتر است، انتهای کارت PCI تان را با شیار مرتبط با آن بر روی مادربرد تطبیق دهید و سپس این دو را بر روی هم گذاشته و با فشار مختصر کارت را در داخل شیار جا بیاندازید، زمانی که لبه ی فلزی کارت با کناره ی برجسته ی کیس روی هم قرار گرفتند یعنی کارت درست جا رفته است.(تصویر زیر گویای همه چیز هست)
 
حالا تنها کاری که از مرحله ی نصب مانده این است آن پیچی که از کیس باز کردیم را دوباره سر جایش ببندیم تا کارت به کیس پیچ شده باشد و در جایش ایمن گردد.
 
گام چهارم: تمام کردن کار
از اینجا به بعد خیلی ساده است اگر کامپیوتر مونتاژ شده است و فقط یک کارت جدید به آن اضافه شده در کیس را میبندید کامپیوتر را به برق می زنید و پاور یا همان منبع تغذیه را روی حالت روشن می گذارید و اگر در حال مونتاژ یک کامپیوتر جدید هم هستید مونتاژ را کامل می کنید سیستم عامل را نصب و بعد سراغ بقیه قضیه می روید.
 
معمولا هر کارت PCI یی همراهش یک عدد سی دی حاوی درایورها (راه اندازش) و نرم افزارهای مرتبط به آن می باشد، بعد از مواردی که در بالا گفته شد سیستم را روشن می کنید تا سیستم عامل بالا بیاید و بعد شروع می کنید به نصب درایور و نرم افزارهای کارت از روی سی دی اش تا کارت توسط سیستم عامل شناسائی شود و آماده ی استفاده گردد.
 
خوب تمام شد، از این به بعد خیلی ساده و راحت می توانید انواع و اقسام کارتهای PCI را روی کامپیوترتان سوار کنید، اینطور نیست؟




:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1398
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: